torsdag 5 december 2013

Sven


Alltså, jag säger bara: - Tack Sven!
Äntligen är det lite vitt ute och de allra värsta vindarna är vi hyfsat skyddade mot på grund av berg och skog. Inne brinner det i öppna spisen och ute viner det kring husknuten, otroligt mysigt! Det är ju heller inte bara jag som rysmyser av det efterlängtade vintervädret (trots att jag tyckte det var bekvämt med det höstmilda) barnen är överlyckliga...åtminstone de två yngsta. Lilla E som bara var drygt ett år när hon upplevde snö första gången minns ju inte det i år när hon är två, så i morse när hon skulle ut till bilen med pappa var hon helt förbluffad över detta nya och konstiga och trampade i slowmotion i bilens riktning och analyserade varje steg och känsla. Pappan hade tyvärr inte tid för slowmotion där och då så han bar in den vilt skrikande lilla tösen i bilen (hon var ursinnig) men hon blev glad igen när hon fick gå i sin takt in till dagmammorna på lokalen. Mellangrabben fick på sig overallen i raketfart och slängde sig nästan ut (han har tjatat och frågat efter vinter och snö sen i somras, samt klätt ut sig till tomte och pepparkaksgubbe till och från under hela året) och väl på väg till bussen fanns det ju inget ställe han inte var tvungen att testa snödjupet på (ganska snart konstaterades det att det var djupast snö i diket). Ute på fältet virvlade stora snömoln upp och man kunde se hur de byggdes upp för att sedan blåsa rakt mot och förbi oss så det bet i kinderna. Barnen ropade - Nu kommer en ny våg! Och så studsade de lite av förtjusning innan de vände ryggen mot snöyran. Ja, tänk att Sven kunde föra så mycket glädje med sig!

5 kommentarer:

  1. Här var det inte lika positivt. Fick en chock kl 4:40 imorse av all snö!! I panik fick jag ju slänga mig ut och försöka skotta i stormen. Gick ju sådär. Startade bilen i god tid för att den skulle hinna tina lite. Väl i bilen så funkar ju inte vindrutetorkarna så bra när det blir minus (behövs bytas) och envis som man är så försökte man sig ut, höll på att sätta mig då vägarna inte är plogade, så utan sikt och körandes i hög snö så var det bara att inse att det bara var att vända. Så det positiva är väl att man fått ligga i soffan hela dagen. Dock ångest över att man inte kommit till jobbet. Plikttrogen som man är. Men men, inte mkt o göra. Hoppas ni får en bra helg i snökaoset :D Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj, här är det ju bara precis ett tunt lager med snö på marken så vi har inga problem på så vis...däremot är det tydligen vääääldigt halt på sina ställen. På sätt och vis är det väl ganska lyxigt att "tvingas" stanna hemma från jobbet på grund av snöstorm :-)

      Radera
    2. Här är det mängder med snö som far runt. :/ Snorhalt och mkt kaos på vägarna har jag förstått. Lyckades ta mig till Skara motor för att köpa nya torkarblad men vettefan hur jag ska byta dom! Orka! Nu blir det Dumma mig 2 och fredagsMYS :D

      Radera
  2. Vad skönt att höra att ni har det bra i snöyran =) TÄnkte på er igår kväll och inatt när det blåste så mycket. Jag är också lycklig över att äntligen ha fått lite snö, fast härinne är det mest is nu, Tuva tyckte också det var spännande och försökte göra som Pippi - slänga upp snön och fånga med tungan =D Goa unge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju hur härligt som helst. Visst blir barnen otroligt påverkade av vad de gillar. M är mycket inne på Kalle och Hobbe...på gott och ont, den ungen har en del hyss för sig som härmas även om det ofta är harmlöst och gulligt.

      Radera